sunnuntai 6. helmikuuta 2011

electric feeeeeel

OHHOH ! EIpä oo blogia päivitetty tollaseen puoleen vuoteen. Suomeen siis olen taas kotiutunut. Koulussa menee nyt miten menee, ranskan kirjotukset ois tossa muutaman viikon päästä...

Syyslomalla kävin moikkaamassa perhettä ja kavereita Nancyssa.. En sit kauaa malttanu sieltä poissa pysyä !

Nyt sitten eessä ois abiristeily, penkkarit, hiihtolomat sun muut ja kohta pian kesä, ja sinne yritän epätoivosesti ettiä töitä Helsingistä.

Ja nyt soi PEP's - Melodie

souvenirs souvenirs !

perjantai 25. kesäkuuta 2010

ce n'est pas un an dans un vie, c'est une vie dans une année

Mulla on tosiaan tää vaihtariblogin kirjottaminen jääny aika vähälle; mutta lähtöön on nyt kaks viikkoa! Ihan hullua kun täytyy oikeesti järkkäillä treffejä ihmisten kanssa että saa sanottua au revoir. ( ce n'est pas adieu ). Oltiin vaihtarien kanssa telttailureissulla, mentiin Verduniin Atianan hoiviin ja telttailtiin eka yö vaihtareiden ja joittenkin sen kavereiden kanssa aivan keskellä ei mitään ja tehtiin kokko sinne ja paistettiin makkaraa ja muuta kivaa. Lähin boulangeriekin tältä kyseiseltä pellolta oli siis n. 4kilsan päässä. Seuraavana päivänä kÿtiin "uimassa" eli pestiin Laura, mie, Doris ja Liza hiukset siinä lähellä virtaavassa joessa, kunnes jossai vaiheessa sielta pellolta alko tulemaan LEHMIA sinne jokeen... Lähettiin karkuun. Sitten sanottiin heipat Reneelle joka lahti siis seuraavana aamuna takaisin Chileen. Teltat siirrettiin sinä päivänä Atianan pihalle ja illlalla oli taas bileet. Lauran kanssa ei viititty jäädä ulos nukkumaan kun oli niin kylmä ni mentiin makuupussien kanssa Atianan eteiseen nukkumaan. Aamulla sanottiin au revoir vaihtareille. Yksi surkeimmista aamuista ikinä.
Mun luokkakaverit, Christophe, Charlotte, Valentine, Sarah, Narimene, Manon, Emilie ja Tiffany järjesti mulle yllätysillallisen Pasta Manossa! Mulla ei ollu mitään hajua et ne kaikki oli tulos, tarkotus oli mennä syömään vaan valentinen ja charlotten kanssa. Oli mahtavaa ja ne anto mulle hopeisen rannekorun mihin on kaiverrettu miun nimi ja "1ere L 2"! Ravintolareissun jälkeen mentiin Les Artistes kahvilaan ja sen jälkeen käytiin klubilla. Ihan loistava ilta!Täällä oli myös Fête de la musique, koko kaupungissa hirveesti porukkaa ja musiikkia, bändejä soittamassa joka kulmalla.Carla oli viime viikolla yötä meillä sen kahden chililäisen "serkun" kanssa.Ne serkut on asunut tukholmassa jo vuosia ja oli niin hauskaa kun ne oli tosi skandinaaveja ku kuiteki sit taas niin Chilelaisia haha! Ihan loistavia tyyppejä.

Asustelin myös mun ekassa host perheessä viikon! Vitsi niit tulee ikävä, mulla on niitten luona niin kotoisa olo! Voivoi.

AINII ja kävin myös Berliinissä!!

Tulee oleen tosi haikeeta lähteä ja jättää tää elämä tänne, mutta ootan kyl niin kovin että nään kaikki kaverit ja perheen, johan tässä on ikävä jo tullukkin.
Näistä muista vaihtareista on tullu miulle ku toinen perhe ja en voi ees viel täysin käsittää et asiat ei tuu ikinä olemaan samalla tavalla.

On hassua miten mun ranskalaiset kaverit on sillee "yhyy miks teit tan meille et tulit ja sit vaa jatat". Hankalaa on ollu se et ranskalaiset ystävät ei oo valttis ymmartany tan vaihtovuoden ideaa, ja sita etta niillä on yksi ihminen jota ne ikävöi - Mulla mun perhe ja kaikki ystävät.
Loistava vuosi ollu, ja mulla tulee niin kova ikävä kaikkia ihmisia joita oon tavannut.

Tässä siis valmistelen matkaani: Ranskaan, Ruotsiin, Amerikkaan, Canadaan, Mexicoon, Ecuadoriin, Australiaan, Taiwaniin, Japaniin, Chileen, Argentiinaan, Brasiliaan... Voi tätä!

perjantai 4. kesäkuuta 2010

alle 5 viikkoo jalella

During Exchange
1. It's the weekend! I'm going to grab a few of my friends and go to cinema, centre ville, Metz, or to a party.
2. Afterschool I'm most likely to be at café Les Artistes or La Parc or Place Stan
3. I have 9 closest friends/confidants/homies.
4. Report card time! My reaction to my grades is "the english teacher hates me."
5. Which is better? Calling/E-mail/Texting/Mail/Other: Texting, Facebook, E-mail
6. I wish for good weather to go to Paris
7. I take 1-50 pictures per week.
8. My favorite artists are Stamina, PEP's, Mando Diao, The Crash blabla all the same artists i liked beore
9. My life is weird.
10. My goal in life is to travel and be happy, have the people i love around me.

EN oo kirjottanu ikuisuuksiin. Kavimpa muure l'Eurotourilla vaihtareiden kanssa, tuli kaytyy sitte: Saksassa, Itavallassa, Italiassa, Monacossa ja Sveitsissa ja Pariisissa.

kuvii tulee joskus ku loydan kuvat hahaha!

perjantai 5. maaliskuuta 2010

ESPANJA

Elikkas siis kahden viikon "hiihtolomasta" tuli viikko vietettya rotaryn bustripilla! Meita oli nuoria 5-6 eri piirista, yhteensa noin 40. 17.2 startattiin Chrisin kanssa samalla junalla Nancysta Pariisiin. Siella hypattiin muitten seurana bussiin ja haeskeltiin luita vaihtareita muilta Pariisin asemilta. ( ostin muuten aseman vieressa olevasta kahvilasta teen ja se makso 4euroo!!!) Kierreltiin Pariisia mutta koska aikaa ei ollu paljoa niin notre damet sun muut tuli nahtya vaan bussin ikkunoista. Kaytiin tsiigailemassa kylla eiffel tornia ja kaytiin louvren vieressa syomassa. Sitten lahettiinki heti matkaan ja ensimmainen pysakki oli teemapuisto futurescope, oltiin siella hotellissa kaksi yota ja yksi paiva vietettiin futurescopessa. Itse motelli ei ollut kovin ylellinen, olin samassa huoneessa Amyn, toisen suomalaisen Lauran kanssa joka asuu nyt Annecyssa, ja Texasilaisen Lexien kanssa. Meilla oli ihan kivaa, kuorossa valitettiin hirveeta motellia. No mutta ei se mitaan. Futurescope oli ihan mielenkiintoinen; se on siis teemapuisto vahan niinkuin heureka, ite kyl tykkasin enemman heurekasta...Aika kavi vahan pitkaksi kun vaan kierreltiin siela koko paiva. Sielta sitten lopulta suunnattiin Carcassoneen, etela ranskaan, sellaseen pieneen kylaan. Se oli tosi sulonen paikka ja siela ei asunut oikeen ketaan! Oli kivaa illalla kierrella paikkoja, oli niin sellanen "no nyt olen ranskassa" olo, kaikki ne kadut ja pienet kaupat ja puodit.. Illalla rotary jarjesti meille "discon" hostellin alakertaan.
Seuraavana paivana jatkettiin ESPANJAAN ASTI! <3 Maisemanmuutoksen naki etelassa niin hyvin ! ah etela-ranska naytti ihanalta, oli yks semmonen kohta missa ajettiin bussilla ihan merenrantaa pitkin, toisella puolella naky niita vuoristoja ja toisella meri, aurinko ja palmuja ah ihanaa! Espanjassa pysahdyttiin iltapaivaksi sellaseen ihanaan pieneen kaupunkiin nimelta Girona. Meilla oli vapaa-aikaa ja kaytin sitten Kileyn ja Lizan kanssa syomassa sellasessa ihanassa ravintolassa, ja yritettiin esimerkiksi epatoivosesti harjottaa mei olemattomia espanjantaitoja " la fuego, por favorrrr??" Takasin bussiin, ja suuntana tunnin matkan paassa sijaitseva Lloret de mar jossa siis majoiduttaisiin loppu reissuksi! Paikka oli ihana ja hotelli ylitti odotukset! '4tahtea ja kaks uima-ammas aluetta, plus 16 astetta lamminta ja hotelli taynna urheilujoikkueita mm. alankomaista ja ruotsista ja norjasta! jee! ja ruoka oli NIIN HYVAA!!! Barcelonaan mentiin seuraavana paivana ja meilla oli kivasti vapaa-aikaa vaan pyoria kaupungissa ja tutustua BARCELONAAN! oli niin kaunistaa ja lamminta! mina ja liza bongattiin scandinaaveja. meilla on kehittyny joku aisti tunnistaa vakijoukosta pohjois-eurooppalaiset, oli aika hauskaa ! kaytiin Pablo Picasson museossa myos samana paivana. Seuraavana paivana takasin BARCELONAAN, kaytiin siela puistossa missa on niita mosaiikkipenkkeja, kaytiin satamassa syomassa, fc barcelonan stadionilla, Familia katedraalissa ja jossain keskustan kirkossa, ja sanottiin heipat barcalle ja palattiin hotellille. Hotellissa viiimonen ilta ja se vietettiin discossa tanssien niinkuin muinakin iltoina! Aijajaja erittain onnistunut loma! Seuraavana paivana lahdettiin kohti kaupunkia nimelta Figaro jossa kaytiin Salvador Dalin museossa, joka oli tosi hieno! Ja se kaupunki oli tosi kiva myos! Sitten ei muutakun bussiin ja yota vasten ajettiin Pariisiin. Porukka oli mahtava ja reissua on jo kova ikava! Ja jeee iska, meri, veeti, roope ja vilma tulee tanne 1.4! Ja toka jakso loppu, eli ens viikolla alkaa VIIMEINEN JAKSO! hui kun aika menee nopeesti...

sunnuntai 24. tammikuuta 2010

joulu+kaikki sen jalkeinen hassakka

Nyt on joulun jalkeen mennyt aika niin nopeasti ja mulla ei oo minkaanlaista energiaa koneella istuessa kirjottaa tata blogia niin etta on sitten aika pitka aika taas viime postauksesta.

Elikkas: joulun vietin viela famille Henryn kanssa, aattona syotiin ostereita ja hanhenmaksaa (EN VOI SIETAA SITA HYI) ja jaettiin lahjoja ja kaikkee kivaa, koko suku oli siis meidan luona syomassa. Mun yllatykseksi olivat leiponeet mulle kakunkin ja jouluaatto yona sain sitten bonne anniversaire toivotukset ja sain puhaltaa kynttilat kakusta vaikka mun synttarithan olikin 26 paiva vasta!
Mun synttareita juhlin Charlotten isoveljen synttarijuhlissa 26 paiva. Silla oli synttarit 27 paiva ja kun kuuli etta mulla synttarit ja ei suunnitelmia ni kutsu sitten messiin. Oli tosi kivvaaa! Mutta kun hsot aiti tuli illalla hakemaan sainkin sitten kuulla etta vaihan seuraavana paivana perhetta, vaikka tarkotuksena oli vaihtaa vasta parin paivan paasta. NOH, ei muutakun pakkaalaan..

Perhe sitten vaihtu; oli tosi haikeeta kylla mutta yllattavan nopeasti paasin asettumaan tahan uuteen perheeseen. Perhe on kotoisin ALgeriasta, asuneet 10 vuotta Ranskassa, ja siis puhuvat kotona ranskaa.. no joskus kuulen ku host aiti puhuu arabiaa sekasi ranskan kaa hehehe

Ja siis nytten ei ole koulua mulla neljaan paivaan, kun meilla on koulussa nytten bac blanc eli vahan niinkun ylioopialsharjotuskokeet, ja itse en niita kokeita tee ja kun ei ole normaaleja tunteja niin en siis mene kouluun.. kelpaa!!

Nyt taa viikonloppu siis: olin perjantaina Valentinen luona Charlotten kanssa viettamassa tyttojen iltaa mm katsomalla FRIENDS-sarjaa DVD-boksilta, syotiin pizzaa, muita herkkuja, katottiin Aladdinia ja ennustettiin Tarot-korteista. Lauantaina oli lahto vaihtareiden kanssa Gérardmeriin jossa tarkoitus siis menna laskettelemaan; no siellahan ne muut laski: itse kun en voinut. Tanaan tulin pois, ja aamulla oltiin siis viela siela gerardmerissa niin 3 tuntia kavelemassa lumikengilla.. aluksi tympi mut kylha se iha kivaa oliki haha! Nyt on taas pitka aika ennen kun nakee vaihtareita taas:( Keskiviikkona kylla tulee kaikki tytot Metzista ja Thionvillesta kaymaan jee!

torstai 10. joulukuuta 2009

Painted By Numbers

Tein nyt tammosen valkuvapostauksen. Viikonlopuksi Strasbourgii : Marche de Noël !
Kertokaa joku miten tahan blogiin voi lisata videon kun en osaa? terveisin ATK:n ystava ja tietokonenortti(not)

nyt soi:

Mando Diao - God Knows

The Sounds - Tony The beat

tiistai 8. joulukuuta 2009

je crois en toi

toi otsikko on yhesta katumainoksesta. Oli vaan niin sopo lause etta halusin sen tohon laittaa. Liity mitenkaan tahan postaukseen..
Kirjoitan nyt siis koulussa hyppytunnilla joten kuvia lisaan tahan merkintaan myohemmin!
nyt on mennyt kauan siis viime postauksesta, ja paljon on tapahtunut, jokaisesta paivasta voisin kirjoittaa noin kolme sivua.
Olen ollut Ranskassa yli sata (100) paivaa. melkein kolmasosan vuodesta? Joskus tuntuu et aika oikeest vaa valuu lapi sormien, menee liian nopeesti.
Eli siis marraskuun 22 paivasta alotan, koska silloin oltiin Lauran kanssa Luxembourgissa kattomassa ruotsalaisbandi MANDO DIAOTA. Menin Lauralle joskus aamupaivalla ja sen host aiti vei meidat luxiin; oltiin konserttipaikan edessa noin 6 tuntia ennen ovien avaamista ja siis ensimmaisia jonossa. Saatiin uusia ystavia mm. saksalaisen miehen ja jarjestyksenvalvojia jotka kiltisti laski meidat kaymaan rokhallin sisalla vessassa kun kiltsiti kysyttiin. Voi mika keikkaki! Aivan ihanaaaa tehtii Lauran kanssa siela jonottaessa sellanen kyltti missa luki " vi ar laura och sara fron finland" (noi kirjaimet nyt kusee..) oltiin eturivissa siis keikka ja basisti kovasti yritti lukee silmat kurtussa meidan tekstia haha! ja kyltin tarinahan paattyi niin etta se joutui mando diaon pianistin flyygelin sisalle.. héhé.
Sit sen jalkee onki ollu kaikenlaista, perus koulussakayntia yms. Oli myos Australialaisen Lizzien laksiaiset, se palasi itseasiassa eilen koneella Australiaan.. tai onkohan se viela edes perilla kun lento on 24 tuntia? Oli ihan tosi kivaa!
Nyt viikonloppuna siis oli st nicolaksen paiva, ja lauantaina tuolla st nicolas de portissa (eli ihan tassa meidan kylassa missa asun..) oli iso st nicolas juhla ja kulkue ja kaikkea! vaihtarithan tuli taas tanne siis silloin rotareiden kanssa, siina paivalla kautiin jossain kaljamuseossa. haha, se meni kyl vahan niin ja nain en muista mitaa sielta muuta ku et javier ja natalia ja mina vaan otettiin kuvia kilpaa.. toisistamme, ei siis niista kaljajutuista. Ite jouduin lahtemaan jo 6 itse juhlasta Thionvilleen host-aitini veljen ja perheensa luo juhlimaan etukateisjoulua. Olin ihan tosi yllattynyt, sain niilta lahjoja! siis rahaa, lahjakortin ja teekupin (juon nykyaan ihan hirveesti teeta..) ja oli tosi kivaa! Nyt ois joulun jalkeen perheenvaihto eessa ja ei kylla yhtaa oo fiilista lahtee tasta perheesta koska naa on niin ihania; ja suku myos! kaikki serkut, tadit ja sedat, hankalaa, kun ei tieda milloin taas nakee. Tarkotukseni ois kyl vierailla mahd. usein.
Noniii ja kuvia laitan myohemmin tulemaan!